اخبار علمی, دوره جامع آزمایشگاه ژنتیک, کارگاه جامع مقاله نویسی, مقاله نویسی

زیست شناسی سلولی و مولکولی

زیست شناسی سلولی و ملکولی یکی از رشته های علوم پایه است که در دهه 1960 میلادی پایه گذاری شده است و برای اینکه به این رشته علاقه مند شوید، باید حافظه خوبی داشته باشید و به درس شیمی و زیست علاقه داشته باشید. این رشته شامل مطالعه زیست شناسی در سطح ملکولی است. این حوزه دارای وجوه مشترکی بازیست شناسی ، شیمی و به طور خاص با علم ژنتیک و بیوشیمی است. زیست شناسی سلولی و ملکولی علم استنباط برهم کنش های مولکولی فعالیت های بیولوژی در بین سیستم های مختلف درون سلولی است.

 

گرایش های کارشناسی ارشد رشته زیست شناس

ی سلولی و مولکولی

فارغ التحصیلان این رشته در ایران می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ، تحصیلات خود را در گرایش های زیر ادامه دهند:

  • زیست شناسی سلولی و ملکولی

  • ژنتیک

  • میکروبیولوژی

  • بیوشیمی

  • بیوفیزیک

  • زیست فناوری

  • زیست فناوری گرایش دریا

  • زیست فناوری صنعت و محیط زیست

بازار کار رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در جهان

یک زیست شناس سلولی و ملکولی می تواند در موقعیت های مختلف شامل: بیمارستان ها، دانشگاه ها، آزمایشگاه های مستقل، کالج ها، کمپانی های غیرانتفاعی و آژانس های دولتی مشغول به کار شود.

میانگین درآمد افراد شاغل در این رشته در برخی از نقاط جهان به شرح زیر می باشد:

  • در اروپا میانگین درآمد افراد 36000 یورو در سال می باشد که البته این مقدار بر اساس تجربه فرد و کمپانی های مختلفی که او در آن ها مشغول به کار می شود، متغیر است.

  • در کانادا میزان درآمد به 52000 دلار کانادا در سال می رسد.

  • میانگین درآمد سالانه در هند 415,244 Rs معادل 27 میلیون تومان می باشد.

  • در آمریکا میانگین درآمد افراد در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی 73,636$ در سال می باشد.( از حداقل 39,925 $ تا حداکثر 113,099 $)

نگاهی جزئی تر به درآمد رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در آمریکا

سطح کاریمیانگین درآمد در ساعتمیانگین درآمد در ماه
افراد مبتدی19.19$39,924.9$
دانشجویان سال سوم24.99$51,989.1$
افراد متجرب33.80$70,299.9$
دانشجویان سال آخر41.61$86,549.5$
افراد حرفه ای54.35$113,048.8$

 

آینده شغلی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در ایران

آینده شغلی زیست شناسی سلولی و ملکولی:  فرصت های شغلی این رشته در ایران که در مسیر توسعه وجود دارد، محدود نیست. اما در کشورمان اگر فردی به امید آینده مالی خوب و زود بازده بودن به سراغ این رشته و برخی دیگر از رشته های علوم پایه بیاید، اشتباه کرده است.

بیشترین آینده شغلی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در ایران شامل پژوهشگری و تدریس است که البته مشاغل دولتی مانند کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشت، کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی هم در برمی گیرد.

تعدادی از مراکز تحقیقاتی بزرگ کشور مانند انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات بین المللی ژنتیک ایران، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی کشور می توانند پذیرای فارغ التحصیلان این رشته باشد. علاوه بر این، فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی می توانند با تاسیس شرکت های خصوصی تولید کننده مواد اولیه آزمایشگاه های سلولی و ملکولی یا آزمایشگاه هایی که تست های آن ها در سطح مولکولی است، به وضعیت مالی نسبتا خوبی برسند.

دو عامل مهم در استخدام در این رشته تجربه و مهارت است و البته کارفرماها ترجیح می دهند افرادی با توانایی برقراری روابط اجتماعی، مشارکت در کار های گروهی مختلف، توجه بسیار به جزئیات و افرادی با تمایل به فراگیری پیوسته و به روز اطلاعات (lifelong learning ) را استخدام کنند.

قابل ذکر است که موقعیت های شغلی برای افرادی که در یکی از گرایش های این رشته phD دارند، بیشتر فراهم است.پ

فرصت های شغلی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی:

برای تحصیل در هر رشته ای باید به بازار کار آن رشته در آینده و پس از اتمام سال تحصیلی نیز فکر کرد. رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی از آن دسته رشته هاست که نیازمند علاقه فراوان داوطلب است. در کشور ما هنوز نمی توان گفت این رشته کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. اما در ادامه به چند موقعیت شغلی در هر گرایش می پردازیم.

علم‌ ژنتیک‌ در ایران‌ هنوز در ابتدای‌ راه‌ است‌ و باید تلاش‌ بسیار کرد و کاستی‌ ها را جبران‌ نمود و موانع‌ را از میان‌ برداشت‌ تا بتوان‌ شاهد رشد روز افزون‌ این علم‌ در ایران‌ بود. البته‌ این‌ به‌ آن‌ معنی‌ نیست‌ که‌ در کشور ما تحقیقات‌ ژنتیکی‌ انجام‌ نمی‌ گیرد و فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ هیچ‌ مرکزی‌ نمی‌ شوند، بلکه‌ سازمان‌ های‌ مختلفی‌ هستند که‌ به‌ فعالیت‌ های‌ تحقیقاتی‌ ژنتیکی‌ می‌ پردازند که‌ از جمله‌ می‌توان‌ به‌ مراکز مختلف‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مراکز پژوهشی‌ وزارت‌ علوم‌، انستیتو پاستور، مرکز ملی‌ تحقیقات‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و تکنولوژی‌ زیستی‌ اشاره‌ کرد.

اصولاً در ایران‌ اگر فردی‌ به‌ امید آینده‌ مالی‌ خوب‌ به‌ دنبال‌ علوم‌ پایه‌ برود اشتباه‌ کرده‌ است‌، چرا که‌ رشته‌ های‌ علوم‌ در ایران‌ ارزش‌ مادی‌ زیادی‌ ندارند. امّا اگر فردی به‌ علوم‌ پایه‌ علاقه‌ دارد، مطمئناً رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌، رشته‌ ای‌ با ارزش‌ و خوب‌ است‌. تعدادی‌ از مراکز تحقیقاتی‌ مانند انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات‌ ژنتیک‌، مرکز تحقیقات‌ بیوشیمی‌ و بیوفیزیک‌ و مراکز تحقیقاتی‌ دانشگاهی‌ می‌توانند پذیرای‌ فارغ‌ التحصیلان‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ باشند.

 علاوه‌ بر مراکز تحقیقاتی‌ موجود، فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند با ایجاد شرکت‌ خصوصی‌ سازنده‌ مواد اولیه‌ آزمایشگاه‌ های‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ یا آزمایشگاهی‌ که‌ تست های‌ آن‌ در سطح‌ موکلولی‌ است‌، هم‌ به‌ جامعه‌ علمی‌ خدمت‌ کند و هم‌ وضعیت‌ مالی‌ نسبتاً خوبی‌ داشته‌ باشد. البته‌ در حال‌ حاضر نیز در ایران‌ چنین‌ فعالیت‌ هایی‌ در سطح‌ محدودی‌ انجام‌ می‌ گیرد. کارشناسان‌ میکروبیولوژی‌ در پژوهشگاه‌ نفت‌ برای‌ تحقیق‌ بر روی‌ میکروب‌ های‌ نفت‌ خوار یا گوگرد زدایی‌، در بخش‌ صنایع‌ غذایی‌ در کارخانه‌ های‌ کنسرو سازی‌ و کمپوت‌ سازی‌ و در صنایع‌ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار هستند. تهیه‌ لوازم‌ آزمایشگاهی‌ مورد نیاز در این‌ گرایش‌ یکی‌ از شغل‌ هایی‌ است‌ که‌ بعضی‌ جذب‌ آن‌ می‌ شوند.رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

 

مؤسسه‌ استاندارد یا آزمایشگاه‌ های‌ کارخانجات‌ تهیه‌ مواد بهداشتی‌ و غذایی‌ برای‌ تشخیص‌ کیفیت‌ و سلامت‌ این‌ مواد از نظر عدم‌ آلودگی‌ میکروبی‌، مراکز تهیه‌ مواد دارویی‌ مانند تهیه‌ آنتی‌ بیوتیک‌ ها و بالاخره‌ کارخانجات‌ تهیه‌ اسیدها مانند اسید بوتریک‌ و اسید استیک‌ و حلال‌ ها مانند الکل‌ و استون‌ و مراکز تهیه‌ واکسن‌ مانند مؤسسه‌ رازی‌ و انستیتو پاستور ایران‌ نیز می‌توانند مراکز جذب‌ فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ باشند.

  • مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات ژنتیک، انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، موسسه رویان

  • شرکت های خصوصی ساخت مواد اولیه آزمایشگاه‌ها

  • موسسه استاندارد

  • کارخانه‌های تهیه مواد بهداشتی و آرایشی

  • صنایع غذایی و دارویی

  • مراکز ساخت واکسن

  • تولیدکننده کیت‌های تشخیصی و آزمایشگاهی

  • کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی مشغول

بازار کار رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در ایران:

در بازار کار رشته زیست شناسی سلولی مولکولی می تواند مشاغل زیادی برای این رشته وجود داشته باشد. در واقع با پیشرفت علوم پایه بازار کار رشته زیست شناسی مولکولی نسبتاً خوب پیش بینی می شود. بیشترین آینده شغلی در بازار کار رشته زیست شناسی مولکولی در ایران شامل پژوهشگری و تدریس است که البته مشاغل دولتی مانند کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشت، کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی هم در برمی گیرد. تعدادی از مراکز تحقیقاتی بزرگ کشور مانند انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات بین المللی ژنتیک ایران، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی کشور می توانند پذیرای فارغ التحصیلان این رشته باشد. علاوه بر این، فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی می توانند با تاسیس شرکت های خصوصی تولید کننده مواد اولیه آزمایشگاه های سلولی و ملکولی یا آزمایشگاه هایی که تست های آن ها در سطح مولکولی است، به وضعیت مالی نسبتا خوبی برسند. البته به کل درآمد رشته‌های پژوهشی در ایران به تناسب کشورهای دیگر، درآمد مناسبی نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *